نکات مهم در خصوص شنا و یادگیری آن

 

در این مقاله کوتاه در مورد اهمیت شنا، یادگیری آن و همچنین در مورد بهترین کلاس شنا صحبت خواهیم کرد، پس تا پایان این مطلب با ما در سایت فرهنگی شو همراه باشید.

 

حتی اگر شما یک ورزشکار باشید و در رشته‌های مختلف دیگری غیر از شنا تمرین و فعالیت می‌کنید بهتر است بدانید که شنا مکمل ورزش‌های دیگر و مادر همه ورزش‌ها می‌باشد.

مهم نیست یک فوتبالیست باشید یا تیرانداز، شنا ورزشی سازنده برای تمامی افراد ورزشکار و غیر ورزشکار به شمار می‌رود.

در ورزش شنا تمام عضلات بدن درگیر می‌شوند و شناگر با فشار آب روبرو خواهد بود و همین فشار بر حرکت در آب شخص شناگر نیرو وارد کرده و عضلات درگیر شونده تقویت خواهند شد.

علاوه بر عضلات، شنا ضربان قلب و تنفس را نیز تقویت می‌بخشد و به این ترتیب شنا به یکی از ورزشهای مکمل برای تمامی ورزشها به شمار می‌رود.

علاوه بر فواید بسیاری که از شنا نام بردیم، شنا خود درمان بسیاری از بیماری‌ها بوده و برای مفاصل، استخوان و کمر و دیسک کمر نیز بسیار مفید بوده و حتی پزشکان برای این بیماران شنا در استخر را توصیه می‌کنند.

بانوان باردار نیز می‌توانند در دوره‌های ورزش در آب برای دوران بارداری خود استفاده کنند و این دوره‌ها نه تنها به سلامتی و شادابی مادر در دوران بارداری کمک می‌کند بلکه موجب سلامتی و تن درستی نوزاد نیز خواهد شد.

 

آموزش شنا

بسیاری از افراد با توجه به اینکه به استخر و شنا علاقه‌مند هستند اما باز شنا را یاد نگرفته‌اند و تنها به آب تنی در داخل استخر اکتفا می‌کنند.

یکی از دلایل اینکه بعضی از این افراد با شنا بیگانه هستند و تنها به آب تنی در عمق کم استخر رضایت می‌دهند ترس از شنا می‌باشد.

ترس از شنا برای هر فردی طبیعی و یک ترس موهوم و خیالی بیش نیست.

برای یادگیری شنا اولین چیزی که باید بر آن غلبه کرد ترس از شنا می‌باشد.

در کلاس های ورزش در آب، مربیان شنا برای دوستی با آب و راحت بودن با آب به شناگران آموزش می‌دهند که در عمق کم آب، شنا گر سعی کند که با دست و پا زدن بتواند خد را بر روی آب معلق سازد. در این تمرین چون آب تا شانه شناگر است و با ایستادن بر روی کف استخر شناگر می‌تواند سر خود را بیرون از آب نگه دارد، ترس از غرق شدن و خفه شدن به حداقل می‌رسد. در چنین حالتی شناگر مطمئن است که می‌تواند در حالت بحرانی و غرقگی سریع بر روی پای خود بایستد. همچنین در چنین تمریناتی مربیان پیشنهاد می‌کنند که شناگران در لبه استخر این تمرین را انجام دهند به صورتی که اگر بدن از حالت تعادل خارج شد، شنااگر به سرعت بتواند لبه استخر را بگیرد و خود را به سمت لبه و بالای آب بکشد.

مطلب دیگر :   مشاوره آنلاین روانشناسی

بعد از غلبه بر ترس و یادگرفتن دست و پا زدن، شنا گر با تمرین زیاد می‌تواند به صورت ناخوداگاه تعادل خود را بر روی آب حفظ کند و خود را بر روی آب شناور نگه دارد.

در این حالت شناگر آماده است تا با یادگرفتن حرکات مختلف شنا در آب حرکت کند و از شنا به صورت شناور در عمق زیاد آب لذت ببرد.

قبل از شیرجه زدن در آب و شنا کردن، ورزشکار حتما باید بدن خود و عضلات خود را گرم کند. به این نکته در شنا به شدت کم توجهی می‌شود. اما لازم به ذکر است که بدن با وارد شدن به آب به سرعت شدت و فشار آب را متحمل می‌شود و در بسیای از موارد ممکن است بلافاصله موجب گرفتگی عضلات شود.

گرفتگی عضلات در آب یکی از خطرناک ترین اتفاقات ممکن در آب است. چرا که با گرفتن عضله پا یا دست، شنا گر نمی‌تواند به راحتی از آن بخش بدن خود استفاده کند و در بسیاری از موارد این مورد موجب غرق شدگی نیز شده است.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات و اتفاقات ناگوار بعد از آن توصیه می‌شود که قبل از پریدن به داخل آب، بدن را کمی نرمش داده و با حرکات کششی،  بدن را گرم نموده و سپس بدن را وارد آب و فشار داخل آب کنیم.

 

معرفی بهترین کلاس شنا

حتی اگر شما ده ها کتاب در مورد شنا مطالعه کرده باشید، باز هم شناگر نخواهید شد. برای یادگرفتن شنا هیچ راهی جز پریدن داخل آب وجود ندارد.

به همین خاطر کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی به صورت عملی در استخرها توسط مربیان و ناجیان شنا برگذار می‌شود.

توصیه ما این است که شنا را نه تنها به عنوان یک ورزش یا ورزش مکمل بلکه به عنوان یک امر ضروری و حیاتی یاد بگیرید که برای یادگیری آن می‌توانید از دوره‌ها و کلاس‌های موجود استفاده کنید.

همچنین شنا نیز مانند اکثر ورزش‌های دیگر ملزومات و لباس ورزشی متناسب با نوع ورش دارد.

برای ورزش حتما می‌بایست از مایو یا لباس شنای مناسب استفاده کرد. همچنین از گوش بند، بینی بند و عینک شنا استفاده کرد.

کلام آخر اینکه اگر شما هم جزو افرادی هستید که به استخر می‌روند اما از شنا کردن در بخش عمیق استخر به دلیل بلد نبودن شنا امتنا می‌ورزید، حتما سعی کنید که قوانین شنا را یادبگیرید. چرا که هر بازی قوانینی دارد و لذت بازی در یادگیری این قوانین خواهد بود.

اینها را هم بخوانید